Federico Zuccaro's artistic education as evidenced in his drawings
Vassar College, The Frances Lehman Loeb Art Center, Director Emeritus
Poughkeepsie, New York (USA)
At the end of his life, Federico Zuccaro was a world-famous artist who had worked all over Europe for kings, queens, popes, cardinals and many influential and rich patrons of the arts. He had also founded art academies and authored both memoirs and theoretical treatises. Unlike his more artistically gifted and shorter-lived brother, Taddeo, Federico left behind extensive documentation of his activities, his successes and failures. As evidenced in his drawings, this article considers the influences on Federico’s artistic education, particularly those stemming from his brother’s tutelage – in a formal sense – in Taddeo’s atelier, where Federico was tasked with merging his art with that of his brother. This paper aims also to consider the influences of his observation of the natural world and his close study of both historical and contemporary artists, largely through his drawings. Finally, it investigates his attraction to the mechanics of social and political power and his desire to attain fame and material success in the competitive world of which he had chosen to navigate.
Alla fine della sua vita, Federico Zuccaro era un artista di fama mondiale, che aveva lavorato in tutta Europa per re, regine, papi, cardinali e per molti ricchi e influenti mecenati delle arti. Aveva anche fondato accademie d’arte e scritto memorie e trattati teorici. Diversamente dal fratello Taddeo, più dotato artisticamente e di vita più breve, Federico ha lasciato ampie prove documentarie delle sue attività, dei suoi successi e fallimenti. Come evidenziato dai disegni di Federico, questo articolo analizza le influenze sulla sua formazione artistica derivanti dalla tutela formale ricevuta nell’atelier di Taddeo, dove fu chiamato a fondere la sua arte con quella del fratello. Il contributo considera poi gli aspetti generati dalla sua osservazione del mondo naturale e dallo studio approfondito dei grandi artisti del passato e dei suoi contemporanei; infine, sempre attraverso i disegni, indaga l’attrazione di Federico per i meccanismi del potere sociale e politico e il suo desiderio di raggiungere fama e ricompense materiali nel mondo competitivo di cui scelse di far parte.