Skip to main content
L'Idea
Fascicolo 1 - Testi Fonti Lessico Anno I 2024

«Poiché l’Academie assottigliano gli ingegni et li fanno più accorti e vivaci»: educational models of the Accademia del Disegno in Rome

Elisabetta Patrizi
Università degli Studi di Macerata

Macerata, Italia

This contribution focuses on the analysis of the educational models underlying the original project of the Accademia del Disegno in Rome as it was outlined by its first principe Federico Zuccari in his inaugural speech and the statutes reported in the well-known volume Origine et Progresso dell’Academia del Dissegno, de' Pittori, Scultori et Architetti di Roma, edited by the first secretary of the Accademia Romano Alberti and printed in 1604. In pursuing this goal, an attempt is made to compare the Accademia’s pedagogical approach with that proposed by other educational, religious and welfare institutions present in the Roman context and the Italian peninsula to identify the cultural paradigms that contributed to the institution of the Accademia’s educational plan at the time of its foundation.

Il presente contributo si concentra sull'analisi dei modelli educativi alla base del progetto originario dell’Accademia del Disegno di Roma, così come era stato delineato dal suo primo principe Federico Zuccari nel discorso inaugurale e negli statuti riportati nel noto volume Origine et progresso dell’Academia del Dissegno, de' pittori, scultori et architetti di Roma, curato dal primo segretario dell'Accademia Romano Alberti e stampato nel 1604. Per raggiungere questo obiettivo si è cercato di mettere a confronto l’approccio pedagogico dell’Accademia con quello proposto da altre istituzioni educative, religiose e assistenziali presenti nel contesto romano e nella penisola italiana, per individuare i paradigmi culturali che confluirono nell’impostazione del piano formativo dell’Accademia al momento della sua fondazione.

Presentato 02/07/2024 Accettato 10/09/2024 Pubblicato 05/11/2024
Copyright © Elisabetta Patrizi This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license does not allows for commercial purpose. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
DOI 10.69114/LIDEA/2024.178-293 e-ISSN 3035-2452 Lingua en